Spikes communiceert klantgerichter met opleiding MBTI.

Spikes communiceert klantgerichter met opleiding MBTI.

Een enthousiaste deelnemer , Koen Koninckx, vertelt.

Spikes heeft het beste voor met zijn klanten én werknemers. Zo hebben alle Spikees in de voorbije maanden bijvoorbeeld deelgenomen aan workshops genaamd ‘MijnKlant’. Een workshop waarin we de klant centraal stelden en bekeken waarin we onze dienstverlening kunnen verbeteren. In navolging hiervan mochten we allen een MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) en communicatieopleiding volgen, verdeeld over twee intensieve dagen. Intensief, want er werd van ons, Spikees, ook wel heel wat interactie verwacht. De trainingen werden steeds in groepjes van ongeveer 8 personen met gemixt functieprofiel gegeven. De training werd geleid door Gaston Vanhaeren van Amazo.

Eerder volgenden onze leidinggevenden reeds een uitgebreide versie van deze opleiding. De resultaten hiervan kan je hier terugvinden.

Ik, Koen Koninckx, (een ESFP profiel :))  heb enorm veel bijgeleerd op deze training en wil deze informatie dan ook zeer graag met jullie delen!

Dag 1: MBTI

Voorafgaand aan de training, werd ons gevraagd om een persoonlijkheidstest in te vullen, waaruit ons MBTI profiel bepaald werd. Deze vragenlijst bestond uit 4 delen van in totaal 94 vragen. Tijdens het invullen van deze test, heb ik meermaals mijn voorhoofd gefronst en dacht ik  nog vaker ‘wat is hier nu de bedoeling van?’ 🙂 Later in de training zou één en ander wel snel duidelijk worden.

De dag begon met een paar lekkere koffiekoeken en een goeie kop koffie op de 5de verdieping van ons kantoor in Hasselt. Voor de gelegenheid mochten we gebruik maken van Monoton. Een prachtige locatie gelegen aan het Albertkanaal!  Iedereen was goed op tijd en dus hadden we nog even de tijd voor een babbeltje met de collega’s en een kennismaking met Gaston van Amazo.

Stipt om 9u begonnen we aan de opleiding. Marc Vanderheyden, één van de oprichters van Spikes, begon met een korte, inspirerende, toelichting waarom deze cursus voor Spikes én haar werknemers zo belangrijk is. Een twintigtal minuten gaf Gaston ons een introductie tot de wondere wereld van MBTI. Kort samengevat komt het er op neer dat in MBTI persoonlijke eigenschappen worden verdeeld in vier functiegroepen. Net zoals de meeste mensen een voorkeur hebben voor links- of rechtshandigheid, hebben we ook allemaal voorkeuren wat ons gedrag en persoonlijkheid betreft. Volgens MBTI bestaan er 8 persoonlijkheidsvoorkeuren.

  • Waar halen we onze energie vandaan? Extraverion / Introversion
  • Hoe nemen we het liefst informatie op: Sensing / iNtuition
  • Hoe nemen we beslissingen: Thinking /  Feeling
  • Hoe ga je met de buitenwereld om? Juding / Perceiving
Extraversion (E) Introversion (I)
Geeft er de voorkeur aan om energie te putten uit de wereld buiten zichzelf, zoals activiteiten, mensen en dingen Geeft er de voorkeur aan om energie te putten uit de wereld van reflectie, gevoel en ideeën
Sensing (S) Intuition (N)
Geeft er de voorkeur aan om zich te richten op informatie verkregen via de vijf zintuigen en op praktische toepassingen Geeft er de voorkeur aan om zich te richten op patronen, verbindingen en mogelijke betekenissen
Thinking (T) Feeling (F)
Geeft er de voorkeur aan om beslissingen te baseren op logica en objectieve analyse van oorzaak en gevolg Geeft er de voorkeur aan om beslissingen te baseren op een waarderingsproces, en neemt daarbij in overweging wat belangrijk is voor anderen
Judging (J) Perceiving (P)
Houdt van een geplande, geordende benadering tot het leven en geeft er de voorkeur aan dat dingen beslist zijn Houdt van een flexibele, spontane benadering en geeft er de voorkeur aan om mogelijkheden open te houden

mbti

Dat het een boeiende dag zou worden werd al meteen duidelijk doordat Gaston iedereen van begin af aan mee had met zijn gevatheid en humor.

Na de introductie kregen we de opdracht om ons MBTI type zelf in te schatten. Aansluitend kregen we dan ons MBTI type op basis van de vragenlijst. Persoonlijk zat ik er niet ver naast.

In de loop van de dag werd er dieper ingegaan op elk van de 4 voorkeurstypes. Dit werd ons op een soms wel heel erg karikaturale en enthousiaste manier gebracht. We herkenden hier allemaal wel trekjes in uit onszelf of uit mensen in onze omgeving. En of dit werkte… We begrepen waar Gaston over sprak!

Er werden verschillende opdrachten uitgevoerd waarin we in groepjes verdeeld werden op basis van onze voorkeurstypes (zo werden bv. de extraverte en introverte types gescheiden). Naderhand werd de uitkomst besproken in groep en werden de verschillen nog duidelijker. Op het einde van de dag volgden nog een aantal rollenspelen ter voorbereiding van de communicatietraining.

Naar goede gewoonte sloten we de dag af met een hapje en een drankje en werd er nog nagekaart over onze ‘persoonlijkheid’. Ook nog de dagen die volgden was de MBTI het onderwerp onder collega’s en zelfs thuis.. Het bleek dat velen hun partner ook onderworpen hebben aan een test…

Dag 2: Communicatietraining

De communicatie opleiding lag in het verlengde van de MBTI training met als doel dit toe te passen op interactie met klanten.

De training vond dit keer plaats in Antwerpen, bij Fosbury and Sons. Gezien het slechte weer was de ochtendspits enorm.  Het merendeel van de collega’s was maar net op tijd en hadden er een lange rit opzitten. Er was dit keer niet zo veel tijd om bij te babbelen. De locatie maakte wel veel goed. Een prachtige co-working space in hartje Antwerpen, ontwikkelt door de projectontwikkelaars van ons kantoor in Antwerpen, I love LIFE. Toevallig waren er net ook opnames bezig voor het Eén programma “Over eten”. Het was dus een drukke bedoening daar.

Omdat de MBTI training een paar weken eerder plaatsgevonden had en gezien het vroege uur voor sommigen onder ons, startten we ’s ochtends eerst met een korte opfrissing.

Na deze samenvatting heeft Gaston het dan heel uitgebreid gehad over de communicatievoorkeuren van de verschillende persoonlijkheden, over hoe belangrijk lichaamstaal is en welke soorten vragen er kunnen gesteld worden in een gesprek. Een hele boterham theorie dus. Theorie die we in de namiddag mochten omzetten in de praktijk aan de hand van een aantal rollenspelen, waarin we afwisselend in de rol van observator, klant en leverancier mochten kruipen. En dat bleek niet altijd even zo evident.

Als laatste puntje op de agenda stond hoe we als leverancier best kunnen omgaan met klachten. Iets waar we vroeg of laat allemaal wel eens mee in aanraking komen als IT-Consultants. Of je nu vindt dat de klachten terecht zijn of niet, je wilt de klant wel tevreden houden! Het belangrijkste wat ik hiervan onthouden heb is om zeer actief te luisteren, door te vragen en om me in te leven in iemand anders zijn situatie.

Fosbury and Sons is vlak naast brouwerij De Koninck gelegen, dus we konden eigenlijk niet anders dan de dag afsluiten met een overheerlijk Bolleke… Ik heb er alvast heel wat van opgestoken.

Al bij al twee ontzettend interessante dagen! Zéér nuttig en boeiend om als IT-Consultant even bij stil te staan. Nu is het aan ons om dit te passen in praktijk! Bedankt Spikes en bedankt Gaston voor deze leerrijke ervaring!